zaterdag 25 mei 2013

Vergadering

Met de spelers van Philip Glass koopt een brood spreek ik af in Osteria Vicini aan de Kortekade in Kralingen. Hier gaan we het volgende stuk van Het Vermoeden in november spelen en dit is een goede gelegenheid hen de locatie te laten zien. Tegelijk stel ik hen voor aan de uitbater van het restaurant. Nu de subsidie is toegezegd kan het serieuze werk beginnen.

Het is druk op donderdagavond in het restaurant en dat betekent veel lawaai. Ook in de mercato (Italiaans voor markt) waar we willen spelen. Verder heeft Petto Koop die in het stuk de bakker zal spelen nog twijfels. Zal zo'n abstract stuk een publiek kunnen aanspreken? Ik ben overtuigd van wel en refereer aan mijn ervaringen met Duizend Bommen en Granaten, ook een stuk dat bij aanvang nergens over ging. Pim Dumans die de rol van Philip Glass op zich zal nemen heeft door de ervaring met dat stuk en omdat hij al diverse malen onder mijn regie heeft gespeeld, meer vertrouwen dat het wel goed zal komen. Maar hij wijst me er op dat Duizend Bommen eigenlijk uit losse stukjes bestond. Verschillende trucjes achter elkaar. Het zou mooi zijn als we dat in dit stuk kunnen voorkomen. Dat het een vloeiend stuk wordt zoals ook de in muziek van Philip Glass de verschillende sferen en gedeelten langzaam in elkaar overvloeien.

Met de twee dames, Adrie van Wijk en Marina Meijers, heb ik nooit eerder gewerkt. Ze willen zich er graag op storten. Staan er voor open en zijn overal voor in. Maar allemaal zijn we ons er van bewust dat het een moeilijk stuk kan zijn om in te studeren. Een stuk toneeltekst in vier kolommen. Een tekst zonder logica. Een grote uitdaging.

We gaan uiteen met het besluit om op 11 juni te gaan lezen. Ik maak eerst de vertaling af. Die stuur ik hen vast toe zodat zij zich op de leessessie kunnen voorbereiden. Dan weten we meer en kunnen we besluiten samen door te gaan. Uiteraard hoop ik niet dat ik na die sessie nieuwe spelers hoef te zoeken. Maar eerlijk gezegd heb ik daar wel vertrouwen in.

Fedde Spoel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten